aneb objevujeme se Čtyřlístkem

Mgr. Pavla Michálková

Základní škola u Říčanského lesa
Školní 2400/2
Říčany
25101
323 666 523
pavla.michalkova@zs.ricany.cz

Čtenářská gramotnost

 

Čtenářské dovednosti pro 1. stupeň ZŠ

Žák:

  • Zvládá techniku čtení.
  • Určí hlavní myšlenku textu.
  • Vysvětlí nebo doloží porozumění toho, co přečetl.
  • Text srovná s vlastní zkušeností.
  • Text srovná s jinými texty.
  • Předvídá obsah nebo pokračování textu.
  • Zobecní a formuluje závěr založený na tom, co přečetl.
  • Popíše styl nebo strukturu textu.

 

Čtenářská gramotnost je celoživotně se rozvíjející vybavenost člověka vědomostmi, dovednostmi, schopnostmi, postoji a hodnotami potřebnými pro užívání všech druhů textů v různých individuálních i sociálních kontextech. Jednotlivé roviny:

 

Vztah ke čtení

  • Předpokladem pro rozvíjení čtenářské gramotnosti je potěšení z četby a vnitřní potřeba číst.
  • Motivovanost žáka ke čtení neobsahuje jen radost a zážitky ze čtení, ale i vědomí, že při čtení řeší své osobní problémy a nachází odpovědi na své otázky. 
  • Čtení slouží také k běžné komunikaci (sociální sítě, chat, blog) a pomáhá žákovi v jeho sociálním životě, vztazích k blízkým a vytváření obrazu o sobě. 
  • Uvědomit si, že vztah ke čtení je důležitou složkou čtenářské gramotnosti, je klíčový, nezbytný první krok k zakládání a zvyšování čtenářské gramotnosti žáka.

Doslovné porozumění textu

  • Čtenářská gramotnost staví na dovednosti dekódovat psané texty a se zapojením dosavadních znalostí a zkušeností budovat porozumění na doslovné úrovni.

Vysuzování z textu

  • Čtenářsky gramotný člověk musí umět vyvozovat z přečteného závěry a texty posuzovat (kriticky hodnotit) z různých hledisek včetně sledování autorových záměrů.                                            

Metakognice

  • Je dovednost a návyk seberegulace, tj. dovednost reflektovat záměr vlastního čtení, v  souladu s nám volit texty a způsob čtení, sledovat a vyhodnocovat vlastní porozumění čtenému textu a záměrně volit strategie pro lepší porozumění, pro překonávání obtížnosti obsahu i složitosti vyjádření.

Sdílení

  • Čtenářsky gramotný člověk je připraven své prožitky, porozumívání a pochopení sdílet s dalšími čtenáři. 
  • Své pochopení textu porovnává s jeho společensky sdílenými interpretacemi, všímá si shod a přemýšlí o rozdílech.

Aplikace

  • Čtenářsky gramotný člověk využívá čtení k seberozvoji i ke svému konání, četbu zúročuje v dalším životě.

 

Čtení je myšlení, je to komplexní činnost:

  • výuka čtení musí proto směřovat k rozvíjení komplexu znalostí a dovedností,
  • a ne k jednotlivostem, k mechanickému trénování jednotlivých dovedností.

 

zdroj a více informací: www.rvp.cz (Metodická doporučení pro rozvíjení čtenářské gramotnosti - Petr Koubek, Jitka Altmanová)